Mobilitet

TDC Perspektiv: Mobiltet menyTDC Perspektiv: Sikkerhet menyTDC Perspektiv: Unified Communication menyTDC Perspektiv: Digitalisering menyTDC Perspektiv: Outsourcing meny

TDC Perspektiv: Mobilitet

Alltid produktive, også i utlandet


Det er langt fra bare styremedlemmer og nøkkelpersoner fra store selskaper som vil være produktive og tilgjengelige i utlandet. Små bedrifter og selvstendig næringsdrivende har også for lengst blitt vant til å ta jobbtelefonen med over grensene, og det er det også mange gode grunner til.



Tall fra TDC Business’ kundedatabase viser at over halvparten av alle med en firmamobil brukte den i utlandet i fjor. Sverige er det landet der vi snakker mest i telefon utenfor Danmark, mens Tyskland, Norge, Spania og Storbritannia følger like etter. Det høye tallet er et tegn på at vi jobber stadig mer på tvers av landegrensene, og at vi ønsker å være produktive uansett hvor vi befinner oss.
Å alltid ha med telefonen og kunne jobbe hvor en du er gir stor frihet over egen tid. Spesielt i dag som tablets og smarttelefoner ikke bare benyttes til å ringe fra, men heller fungerer som små datamaskiner vi kan sjekke mail og nyheter på.

Noen eksempler:

  • Selvstendig næringsdrivende kan ta delta på en konferanse i Tyskland, og svare på anrop fra kunder som om hun eller han fortsatt satt bak kontorpulten i Norge. Ordrer, samtaler til leverandører, avtaler - alt kan lastes ned og sjekket underveis, og ingen lange to-do lister venter når man kommer hjem.
  • Det lille vekstselskapet kan sende direktøren på en forretningsreise til Frankrike for å besøke nye leverandører. Personalet kan ringe når som helst hvis noe må avklares. Og direktøren finner selv den nyeste og mest oppdaterte informasjonen han trenger til sine møter.
  • Selgeren kan ha sine presentasjoner på en smarttelefon eller et nettbrett, og kontinuerlig oppdatere dem og arbeide med dem slik at de er tilpasset det neste kundemøtet. Benytter man mobilnettet, kan det skje i en pause hvor som helst, ikke bare på et hotellrom eller på en hotspot.

Det er altså langt fra kun store bedrifter som har fordelen med å ha en mobil livlinje i utlandet. Tvert imot. Mindre selskaper og selskaper i vekst er ofte avhengig av at deres nøkkelmedarbeidere kan være produktive fra hvor enn de måtte befinne seg. Og fordi trenden er at data, bilder, dokumenter og programmer flyttes inn i skyen, vil behovet for internasjonale mobildata og -tale bare vokse i årene fremover.

Roaming - et ord de fleste kjenner i dag

Direkte oversatt betyr det engelske ordet roaming å streife rundt. Og det er akkurat hva en mobiltelefon gjør i utlandet. Den er ikke lenger koblet til sitt normale mobilnett, men ”strreifer istede rundt "og velge en av de lokalen nettene. Fenomenet kan også oppleves hvis du for eksempel kjører langs den norsk-svenske grensen. Da kan telefonen fort velge et svensk nettverk hvis signalene fra dette er sterkere enn det norske.

Roaming er også årsaken til at mange tidligere har vært motvillige til å dra nytte av fordelene ved å bruke jobbmobilen i utlandet. Raske beslutninger, svar på henvendelser fra kunder og kolleger, kundebehandling, de siste nyhetene fra leverandørmøtet i utlandet – alt dette er ting som kan gjøres på et øyeblikk via mobiltelefon, men som man tidligere ikke fullt ut har benyttet på grunn av kostnadene roamingen medfører .

Dette er heldigvis på vei til å bli historie. For der internasjonal roaming tidligere har vært kostbart både for private og profesjonelle brukere, er ting nå i rask endring. Først var det EU ute og regulerte prisene på internasjonal roaming for å støtte den frie bevegeligheten innenfor EUs grenser. Og nå kan bedrifter også kjøpe mobilabonnement som ikke lenger krever at mab alltid har et øye på budsjettet, men endelig kan snakke fritt over landegrensene.

Det er derfor ikke lenger, verken i overført betydning eller bokstavelig talt, noen grenser for den mobile friheten og fordelene både små og store virksomheter kan høste ved å være tilgjengelige overalt. 

kundeservice

TDC film

Presse

TDC Perspektiv: Digitalisering

TDC Perspektiv: Mobiltet

TDC Perspektiv: Outsourcing